Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

1 μήνα

  • Δείχνει ενδιαφέρον για κρεμαστά παιχνίδια και παιχνίδια που παράγουν ήχο

2 μηνών

  • Παίζει με τα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών του

3 μηνών

  • Του αρέσουν εικόνες που είναι χρωματικά αντίθετες

4 μηνών

  • Παίζει με παιχνίδια που έχουν έντονα χρώματα και παράγουν ήχους

6 μηνών

  • Χαίρεται να παίζει με τα παιχνίδια του, όμως τα ξεχνά όταν του πέφτουν
  • Παίζει με παιχνίδια που παράγουν έντονο θόρυβο
  • Παίζει με τα παιχνίδια του με διαφορετικούς τρόπους

7 μηνών

  • Ψάχνει για αντικείμενα που του έχουν πέσει
  • Του αρέσει και γεμίζει και να αδειάζει δοχεία
  • Συντονίζει τη χρήση δύο παιχνιδιών

9 μηνών

  • Παίζει πολύ με τα παιχνίδια του με συνδυασμό κίνησης, όρασης και αφής (αισθητικοκινητικό παιχνίδι)
  • Πετά τα παιχνίδια του στο πάτωμα

10 μηνών

  • Ψάχνει για κρυμμένα παιχνίδια
  • Αρχίζει να μιμείται παιχνίδια και κινήσεις

11 μηνών

  • Παίζει κοντά σε άλλο παιδί αλλά όχι μαζί του
  • Προσπαθεί να παράγει ήχο με τα παιχνίδια του

12 μηνών

  • Δείχνει ενδιαφέρον σε παιχνίδια που κινούνται

14 μηνών

  • Αρχίζει να παίζει με τουβλάκια – παζλ

18 μηνών

  • Αρχίζει να ενδιαφέρεται για τις κατασκευές
  • Του αρέσει να σκάβει

20 μηνών

  • Παίζει με κούκλες και αυτοκινητάκια

2 ετών

  • Του αρέσουν τα παιχνίδια ρόλων
  • Του αρέσουν τα βιβλία με πολύχρωμες εικόνες
  • Αρχίζει το συντροφικό παιχνίδι (2,5 ετών)
  • Κάνει παράλληλο παιχνίδι

3 ετών

  • Του αρέσει να μουντζουρώνει
  • Του αρέσει να κατασκευάζει και να συναρμολογεί
  • Συνήθως καταστρέφει αυτά που φτιάχνει
  • Χορεύει
  • Ξεκινά το συμβολικό και το μιμητικό παιχνίδι
  • Μιμείται τη χρήση αντικειμένων και τη συμπεριφορά των ενηλίκων

4 ετών

  • Του αρέσει το κουκλοθέατρο
  • Ακούει ευχάριστα παραμύθια
  • Ζωγραφίζει με τα δάχτυλα
  • Παίζει με το νερό, τη λάσπη και την άμμο
  • Κάνει κατασκευές με κόλλα και χαρτί (δημιουργικό παιχνίδι)
  • Παίζει εκπαιδευτικά παιχνίδια (lotto, memory)
  • Κάνει ποδήλατο
  • Παίζει με άλλα παιδιά και αρχίζει να συνεργάζεται μαζί τους (συνεργατικό παιχνίδι)
  • Έχει διαφωνίες με άλλα παιδιά

5 ετών

  • Καταλαβαίνει ότι τα παιχνίδια έχουν κανόνες και τους υπακούει
  • Κάνει γυμναστική
  • Ακούει μουσική και χορεύει

6 ετών

  • Κάνει συλλογές από αντικείμενα
  • Ανταγωνίζεται με άλλα παιδιά στα ομαδικά παιχνίδια

Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.

Πηγές :
1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη