ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (ΑΔΡΗ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ)

0-1 μηνός

  • Δε στηρίζει το κεφάλι του
  • Είναι σε στάση νεογνού

1-2 μηνών

  • Στηρίζει το κεφάλι του για δευτερόλεπτα
  • Κλωτσάει
  • Αρχίζει να ξαπλώνει στα πλάγια
  • Προσπαθεί να πάρει καθιστή θέση
  • Έχει αντανακλαστική αντίληψη των αντικειμένων

2-3 μηνών

  • Κουνάει ολοένα και περισσότερο το κεφάλι του
  • Σηκώνει το κεφάλι του όταν είναι ανάσκελα
  • Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα αλλά δεν τα καταφέρνει

3-6 μηνών

  • Σηκώνει και στηρίζει το κεφάλι του
  • Σηκώνεται στους αγκώνες
  • Γυρίζει στο πλάι
  • Αρχίζει να έχει αμφίπλευρο συντονισμό
  • Κάθεται με υποστήριξη
  • Πιάνει αντικείμενα με την παλάμη του
  • Πιάνει και με τα δύο χέρια μαζί
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί τον αντίχειρα και το δείκτη

6-8 μηνών

  • Μπορεί να κάθεται χωρίς υποστήριξη για λίγο
  • Αναπηδά
  • Ξαπλώνει μπρούμυτα και ανάσκελα και προσπαθεί να γυρίσει από τη μια θέση στην άλλη
  • Μεταφέρει πράγματα από το ένα χέρι στο άλλο

8-10 μηνών

  • Κάθεται χωρίς υποστήριξη
  • Ξεχωρίζει το δείκτη από τον αντίχειρα
  • Προσπαθεί να μπουσουλήσει
  • Στέκεται όρθιο με υποστήριξη
  • Αρχίζει να πιάνει αντικείμενα με τρία δάχτυλα

10-12 μηνών

  • Αλλάζει θέσεις
  • Αρχίζει να μπουσουλάει
  • Στηρίζεται στα έπιπλα και σηκώνεται όρθιο
  • Στηρίζεται με το ένα ή και τα δύο χεράκια και προσπαθεί να περπατήσει
  • Δείχνει αντικείμενα χρησιμοποιώντας το δείκτη
  • Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα που βρίσκονται μέσα σε κουτιά
  • Κρατάει το μολύβι σαν να πρόκειται να γράψει
  • Χτυπάει παλαμάκια
  • Ανοίγει ένα βιβλίο

1-1,5 έτους

  • Περπατάει χωρίς υποστήριξη
  • Ανεβαίνει σκαλιά μπουσουλώντας
  • Κρατάει μια μικρή μπάλα και την πετάει
  • Βάζει το καπάκι στο μπουκάλι
  • Γυρνάει σελίδες από βιβλίο
  • Κάνει γραμμές με το μολύβι
  • Σκύβει για να πιάσει κάτι όταν πέσει
  • Αρχίζει να προτιμά το ένα του χέρι (δεξί/αριστερό)
  • Τρέχει αλλά πέφτει

1,5-2 ετών

  • Κάνει πηδηματάκια
  • Σκαρφαλώνει στην καρέκλα
  • Κάθεται μόνο του στο τραπέζι
  • Τρέχει χωρίς να πέφτει
  • Κλωτσάει την μπάλα
  • Ανεβαίνει σκαλιά χωρίς υποστήριξη
  • Κάνει μουτζούρες
  • Ανοίγει την πόρτα
  • Περνάει χάντρες σε κλωστή
  • Βάζει το κλειδί στη κλειδαριά

2-3 ετών

  • Ανεβοκατεβαίνει σκαλιά μόνο του
  • Στέκεται στο ένα πόδι
  • Στέκεται στις μύτες
  • Κάνει τούμπα
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί ψαλίδι
  • Αρχίζει να ξεβιδώνει (π.χ. καπάκι από μπουκάλι)
  • Παίζει με πλαστελίνη και φτιάχνει μπαλίτσες
  • Γράφει κάθετες, οριζόντιες και κυκλικές γραμμούλες

3-4 ετών

  • Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες
  • Κάνει κούνια μόνο του
  • Ζωγραφίζει κύκλο, τετράγωνο και σταυρό
  • Ζωγραφίζει άνθρωπο με 2 έως 3 μέλη
  • Κόβει το χαρτί στη μέση
  • Χτίζει πύργο με εννιά κυβάκια
  • Κάνει παζλ με 3 έως 7 κομμάτια
  • Αποκτά πλευρίωση (αριστερό ή δεξί χέρι)

4-5 ετών

  • Ισορροπεί στο ένα πόδι
  • Ανεβοκατεβαίνει σκάλες εναλλάσσοντας τα ποδαράκια του
  • Χορεύει
  • Χοροπηδάει στο ένα πόδι
  • Πετάει την μπάλα σε κατεύθυνση
  • Κόβει και κολλάει χαρτιά ακολουθώντας γραμμές
  • Ξεκλειδώνει
  • Ζωγραφίζει άνθρωπο με 5 μέλη
  • Αντιγράφει γεωμετρικά σχήματα

5-6 ετών

  • Κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές ρόδες
  • Κολυμπάει
  • Περπατά ανάποδα
  • Κάνει τούμπες
  • Κάνει σκοινάκι
  • Χτίζει πολύπλοκες κατασκευές
  • Κόβει γεωμετρικά σχήματα
  • Περνάει μικρές χάντρες σε κλωστή
  • Ζωγραφίζει σπίτι
  • Σχεδιάζει ολοκληρωμένο άνθρωπο

Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.

Πηγές :
1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη