ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ (ΔΚΖ)

0 – 2 μηνών

  • Θηλάζει

2 – 3 μηνών

  • Αναγνωρίζει το μπιμπερό
  • Συνδέει το φαγητό με συγκεκριμένους ήχους
  • Ανταποκρίνεται στο κάλεσμα αυτού που το φροντίζει προσπαθώντας να σηκώσει τα χέρια του

3 – 4 μηνών

  • Διαχωρίζει τα χείλη από τη γλώσσα (ανεξάρτητες κινήσεις)
  • Σουφρώνει τα χείλη
  • Ελέγχει εκούσια το στόμα

4 – 5 μηνών

  • Εμφανίζει μικρού εύρους κινήσεις της γλώσσας
  • Αναστρέφει τη γλώσσα μετά την απομάκρυνση του κουταλιού, απωθώντας το φαγητό με τη θέλησή του

5 – 6 μηνών

  • Σπρώχνει το φαγητό προς τα έξω με τη γλώσσα του
  • Βγάζει δοντάκια

6 – 7 μηνών

  • Κλείνει τα χείλη όταν έχει χορτάσει
  • Τρώει αλεσμένες τροφές

7 – 8 μηνών

  • Κάνει συγχρονισμένες κινήσεις γλώσσας, χειλιών και σαγονιού

8 – 9 μηνών

  • Πιάνει με τα χεράκια του το μπιμπερό/ποτήρι όταν πίνει
  • Δαγκώνει το ποτήρι

9 – 10 μηνών

  • Τρώει στέρεα τροφή, π.χ. μπισκότα
  • Συγχρονίζει τις κινήσεις του στόματος και του προσώπου

10 – 11 μηνών

  • Προσπαθεί να πιάσει το κουτάλι για να φάει μόνο του
  • Σταματά το θηλασμό

11 – 12 μηνών

  • Χρησιμοποιεί τα χείλια του για να πάρει το φαγητό από το κουτάλι
  • Βοηθάει στο ντύσιμο κουνώντας τα χέρια και τα πόδια του

1 – 1,5 έτους

  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί καλύτερα το κουτάλι
  • Μιμείται καθημερινές λειτουργίες
  • Βγάζει τις κάλτσες και τα παπούτσια του
  • Γίνονται οι πρώτες προσπάθειες ελέγχου των σφικτήρων με τη χρήση γιο-γιο

1,5 – 2 ετών

  • Αρχίζει να μαζεύει τα παιχνίδια του
  • Τρώει φαγητά που μπορούν να μασηθούν
  • Βοηθά αρκετά στο ντύσιμο-γδύσιμο
  • Ελέγχει την κύστη του κατά τη διάρκεια της μέρας
  • Ενθουσιάζεται όταν χρησιμοποιεί γιο-γιο

2 – 3 ετών

  • Αρχίζει να ντύνεται και να γδύνεται μόνο του
  • Τρώει το ίδιο φαγητό με την οικογένεια στο τραπέζι
  • Αποκτά έλεγχο του εντέρου κατά τη διάρκεια της μέρας
  • Προσπαθεί να πλύνει μόνο του τα χέρια και το πρόσωπό του
  • Μαζεύει τα παιχνίδια του μετά από υπόδειξη
  • Φυσάει τη μύτη του όταν του το θυμίζουν

3 – 5 ετών

  • Τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας το πιρούνι
  • Ζητάει να πάει στην τουαλέτα
  • Χρησιμοποιεί την τουαλέτα χωρίς βοήθεια
  • Βάζει τα παπούτσια του
  • Ξεκουμπώνει κουμπιά και φερμουάρ και λύνει τα κορδόνια του
  • Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του και το πρόσωπό του

5 – 6 ετών

  • Ντύνεται και γδύνεται
  • Δένει τα κορδόνια του
  • Βουρτσίζει τα δόντια του
  • Έχει πλήρη έλεγχο των σφικτήρων
  • Προσπαθεί να κάνει μπάνιο μόνο του

Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.

Πηγές :
1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη