ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ (ΔΚΖ)
0 – 2 μηνών
- Θηλάζει
2 – 3 μηνών
- Αναγνωρίζει το μπιμπερό
- Συνδέει το φαγητό με συγκεκριμένους ήχους
- Ανταποκρίνεται στο κάλεσμα αυτού που το φροντίζει προσπαθώντας να σηκώσει τα χέρια του
3 – 4 μηνών
- Διαχωρίζει τα χείλη από τη γλώσσα (ανεξάρτητες κινήσεις)
- Σουφρώνει τα χείλη
- Ελέγχει εκούσια το στόμα
4 – 5 μηνών
- Εμφανίζει μικρού εύρους κινήσεις της γλώσσας
- Αναστρέφει τη γλώσσα μετά την απομάκρυνση του κουταλιού, απωθώντας το φαγητό με τη θέλησή του
5 – 6 μηνών
- Σπρώχνει το φαγητό προς τα έξω με τη γλώσσα του
- Βγάζει δοντάκια
6 – 7 μηνών
- Κλείνει τα χείλη όταν έχει χορτάσει
- Τρώει αλεσμένες τροφές
7 – 8 μηνών
- Κάνει συγχρονισμένες κινήσεις γλώσσας, χειλιών και σαγονιού
8 – 9 μηνών
- Πιάνει με τα χεράκια του το μπιμπερό/ποτήρι όταν πίνει
- Δαγκώνει το ποτήρι
9 – 10 μηνών
- Τρώει στέρεα τροφή, π.χ. μπισκότα
- Συγχρονίζει τις κινήσεις του στόματος και του προσώπου
10 – 11 μηνών
- Προσπαθεί να πιάσει το κουτάλι για να φάει μόνο του
- Σταματά το θηλασμό
11 – 12 μηνών
- Χρησιμοποιεί τα χείλια του για να πάρει το φαγητό από το κουτάλι
- Βοηθάει στο ντύσιμο κουνώντας τα χέρια και τα πόδια του
1 – 1,5 έτους
- Αρχίζει να χρησιμοποιεί καλύτερα το κουτάλι
- Μιμείται καθημερινές λειτουργίες
- Βγάζει τις κάλτσες και τα παπούτσια του
- Γίνονται οι πρώτες προσπάθειες ελέγχου των σφικτήρων με τη χρήση γιο-γιο
1,5 – 2 ετών
- Αρχίζει να μαζεύει τα παιχνίδια του
- Τρώει φαγητά που μπορούν να μασηθούν
- Βοηθά αρκετά στο ντύσιμο-γδύσιμο
- Ελέγχει την κύστη του κατά τη διάρκεια της μέρας
- Ενθουσιάζεται όταν χρησιμοποιεί γιο-γιο
2 – 3 ετών
- Αρχίζει να ντύνεται και να γδύνεται μόνο του
- Τρώει το ίδιο φαγητό με την οικογένεια στο τραπέζι
- Αποκτά έλεγχο του εντέρου κατά τη διάρκεια της μέρας
- Προσπαθεί να πλύνει μόνο του τα χέρια και το πρόσωπό του
- Μαζεύει τα παιχνίδια του μετά από υπόδειξη
- Φυσάει τη μύτη του όταν του το θυμίζουν
3 – 5 ετών
- Τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας το πιρούνι
- Ζητάει να πάει στην τουαλέτα
- Χρησιμοποιεί την τουαλέτα χωρίς βοήθεια
- Βάζει τα παπούτσια του
- Ξεκουμπώνει κουμπιά και φερμουάρ και λύνει τα κορδόνια του
- Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του και το πρόσωπό του
5 – 6 ετών
- Ντύνεται και γδύνεται
- Δένει τα κορδόνια του
- Βουρτσίζει τα δόντια του
- Έχει πλήρη έλεγχο των σφικτήρων
- Προσπαθεί να κάνει μπάνιο μόνο του
Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.
Πηγές :
1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη