ΠΙΝΑΚAΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

0 – 3 μηνών

  • Αναπτύσσει δέσιμο με το πρόσωπο που το φροντίζει
  • Δείχνει ευχαρίστηση
  • Δείχνει έκπληξη
  • Αναπτύσσει κοινωνικό χαμόγελο
  • Χαμογελάει όταν του χαμογελούν
  • Ανταποκρίνεται στη μουσική
  • Εκφράζει χαρά

3 – 6 μηνών

  • Εκφράζει θυμό
  • Γελάει
  • Εκδηλώνει τα συναισθήματά του με φωνούλες
  • Αρχίζει να εκδηλώνει το άγχος αποχωρισμού
  • Βγάζει κραυγές για να συγκεντρώσει την προσοχή

6 – 9 μηνών

  • Αντιδρά σε φιλική ή επιθετική διάθεση
  • Αρχίζει να εκδηλώνει ντροπή/ανησυχία μπροστά σε τρίτους
  • Θυμώνει όταν του πάρουν κάτι από τα χέρια
  • Αντιδρά όταν βλέπει τον εαυτό του στον καθρέφτη

9 – 12 μηνών

  • Αποκτά διαφορετική σχέση με κάθε μέλος της οικογένειας
  • Έχει πλέον το δικό του ρόλο και θέση στην οικογένεια
  • Ανταποκρίνεται στην επαφή του με άλλα παιδιά
  • Εκφράζει την επιθετικότητά του
  • Επαναλαμβάνει ήχους που έκαναν τους άλλους να γελάσουν

1 – 2 ετών

  • Φαίνεται να αντιλαμβάνεται την διάθεση των άλλων
  • Εκδηλώνει τρυφερότητα
  • Αντιδρά έντονα στον αποχωρισμό
  • Δείχνει ζωηρό ενδιαφέρον και εξερευνητική διάθεση για πράγματα, πρόσωπα, γεγονότα
  • Χαιρετά τους άλλους όταν το παροτρύνουν ή αυθόρμητα
  • Εκφράζει ντροπή
  • Αρχίζει να αποκτά αυτονομία
  • Λέει «ευχαριστώ»
  • Παίζει με άλλα παιδάκια
  • Δε θέλει να μοιράζεται τα πράγματά του
  • Έχει εκρήξεις θυμού

2-3 ετών

  • Μειώνεται το άγχος του αποχωρισμού
  • Είναι εξαιρετικά δραστήριο και δείχνει να μην κουράζεται
  • Αντιδρά στην οριοθέτηση
  • Δεν κατανοεί τον κίνδυνο
  • Ζητά την άμεση ικανοποίηση των επιθυμιών του και αντιδρά σε κάθε αναβολή τους
  • Φέρεται εγωκεντρικά
  • Αρχίζει να αναπτύσσει γνώμη για το τι θέλει και τι δε θέλει
  • Αναπτύσσει δικές του συμπεριφορές
  • Εκδηλώνει συνειδητές συμπεριφορές αγάπης και διαμαρτυρίας
  • Είναι έτοιμο να δεχθεί όρια σχετικά με τη σωματική του ασφάλεια
  • Γνωρίζει το φύλο του

3-4 ετών

  • Μπορεί να περιμένει τη σειρά του
  • Αισθάνεται ενοχή

4-5 ετών

  • Είναι ολοένα και λιγότερο εγωκεντρικό

5-6 ετών

  • Αισθάνεται ανασφάλεια
  • Αναπτύσσει το αίσθημα της εμπιστοσύνης

Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.

Πηγές :
1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη