ΠΙΝΑΚAΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
0 – 3 μηνών
- Αναπτύσσει δέσιμο με το πρόσωπο που το φροντίζει
- Δείχνει ευχαρίστηση
- Δείχνει έκπληξη
- Αναπτύσσει κοινωνικό χαμόγελο
- Χαμογελάει όταν του χαμογελούν
- Ανταποκρίνεται στη μουσική
- Εκφράζει χαρά
3 – 6 μηνών
- Εκφράζει θυμό
- Γελάει
- Εκδηλώνει τα συναισθήματά του με φωνούλες
- Αρχίζει να εκδηλώνει το άγχος αποχωρισμού
- Βγάζει κραυγές για να συγκεντρώσει την προσοχή
6 – 9 μηνών
- Αντιδρά σε φιλική ή επιθετική διάθεση
- Αρχίζει να εκδηλώνει ντροπή/ανησυχία μπροστά σε τρίτους
- Θυμώνει όταν του πάρουν κάτι από τα χέρια
- Αντιδρά όταν βλέπει τον εαυτό του στον καθρέφτη
9 – 12 μηνών
- Αποκτά διαφορετική σχέση με κάθε μέλος της οικογένειας
- Έχει πλέον το δικό του ρόλο και θέση στην οικογένεια
- Ανταποκρίνεται στην επαφή του με άλλα παιδιά
- Εκφράζει την επιθετικότητά του
- Επαναλαμβάνει ήχους που έκαναν τους άλλους να γελάσουν
1 – 2 ετών
- Φαίνεται να αντιλαμβάνεται την διάθεση των άλλων
- Εκδηλώνει τρυφερότητα
- Αντιδρά έντονα στον αποχωρισμό
- Δείχνει ζωηρό ενδιαφέρον και εξερευνητική διάθεση για πράγματα, πρόσωπα, γεγονότα
- Χαιρετά τους άλλους όταν το παροτρύνουν ή αυθόρμητα
- Εκφράζει ντροπή
- Αρχίζει να αποκτά αυτονομία
- Λέει «ευχαριστώ»
- Παίζει με άλλα παιδάκια
- Δε θέλει να μοιράζεται τα πράγματά του
- Έχει εκρήξεις θυμού
2-3 ετών
- Μειώνεται το άγχος του αποχωρισμού
- Είναι εξαιρετικά δραστήριο και δείχνει να μην κουράζεται
- Αντιδρά στην οριοθέτηση
- Δεν κατανοεί τον κίνδυνο
- Ζητά την άμεση ικανοποίηση των επιθυμιών του και αντιδρά σε κάθε αναβολή τους
- Φέρεται εγωκεντρικά
- Αρχίζει να αναπτύσσει γνώμη για το τι θέλει και τι δε θέλει
- Αναπτύσσει δικές του συμπεριφορές
- Εκδηλώνει συνειδητές συμπεριφορές αγάπης και διαμαρτυρίας
- Είναι έτοιμο να δεχθεί όρια σχετικά με τη σωματική του ασφάλεια
- Γνωρίζει το φύλο του
3-4 ετών
- Μπορεί να περιμένει τη σειρά του
- Αισθάνεται ενοχή
4-5 ετών
- Είναι ολοένα και λιγότερο εγωκεντρικό
5-6 ετών
- Αισθάνεται ανασφάλεια
- Αναπτύσσει το αίσθημα της εμπιστοσύνης
Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.
Πηγές :
1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη