ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Βρέφος

  • Προσέχει όταν του μιλάτε
  • Κλαίει ή ταράζεται με διάφορους θορύβους

0 – 7 μηνών

  • Γυρίζει προς το μέρος σας όταν του μιλάτε
  • Ανταποκρίνεται στη φωνή οικείων προσώπων
  • Κατανοεί την αλλαγή του τόνου της φωνής του ενήλικα
  • Γελάει
  • Παράγει ήχους
  • Αντιδρά σε ήχους
  • Εντυπωσιάζεται από τα παιχνίδια που παράγουν ήχους

7 – 12 μηνών

  • Αντιδρά στο άκουσμα του ονόματός του
  • Παράγει μικρές επαναλαμβανόμενες συλλαβές
  • Μιμείται διάφορους ήχους
  • Χρησιμοποιεί την ομιλία για να τραβήξει την προσοχή σας
  • Καταλαβαίνει λέξεις και απλές οδηγίες

1 – 2 ετών

  • Παραλείπει κάποια αρχικά σύμφωνα και σχεδόν όλα τα τελικά
  • Χρησιμοποιεί δύο λέξεις μαζί
  • Ρωτάει με μία ή δύο λέξεις
  • Καταλαβαίνει απλές και πιο σύνθετες οδηγίες
  • Δείχνει μέρη του σώματος καθώς και εικόνες διάφορων αντικειμένων όταν του ζητηθεί
  • Ακούει ευχάριστα παραμύθια και τραγούδια
  • Συνδυάζει χειρονομίες και λόγο
  • Λέει το όνομά του
  • Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 50 έως 100 ή και περισσότερες λέξεις

2 – 3 ετών

  • Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους
  • Καταλαβαίνει και εξηγεί τη χρήση αντικειμένων
  • Καταλαβαίνει τις έννοιες «ένα-πολλά»
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό
  • Ο λόγος του γίνεται ολοένα και πιο κατανοητός
  • Φτιάχνει προτασούλες 3 ή 4 λέξεων
  • Ακολουθεί απλές εντολές και απαντά σε απλές ερωτήσεις
  • Κάνει αρκετά γραμματικά λάθη
  • Χρησιμοποιεί το λόγο για να εκφράσει τις ανάγκες του
  • Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει έως 250 ή και περισσότερες λέξεις

3 – 4 ετών

  • Φτιάχνει προτασούλες με 4 ή 5 λέξεις
  • Καταλαβαίνει την λειτουργία των αντικειμένων
  • Απαντά σε απλές ερωτήσεις (ποιος, πού, πότε, γιατί)
  • Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα, σχήματα, ποσότητες και χρονικές έννοιες
  • Κάνει λιγότερα γραμματικά λάθη
  • Συμμετέχει σε συζητήσεις
  • Αρθρώνει σωστά τα περισσότερα σύμφωνα και φωνήεντα της γλώσσας μας εκτός από τα /ρ/, /λ/, /θ/, /σ
  • Αρχίζει να περιγράφει δραστηριότητες που έκανε κατά τη διάρκεια της ημέρας του
  • Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 800 έως 1500 ή και περισσότερες λέξεις

4 – 5 ετών

  • Φτιάχνει προτασούλες με 4 έως 8 λέξεις
  • Ακούει σύντομες και απλές ιστορίες και κάνει ερωτήσεις σχετικά με αυτές
  • Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις
  • Ακολουθεί σύνθετες εντολές
  • Περιγράφει την ημέρα του και τις εμπειρίες του
  • Καταλαβαίνει σχεδόν όλα όσα λέγονται στο σπίτι, στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο
  • Μπορεί να διηγηθεί ολοκληρωμένα μια ιστορία
  • Εμπλουτίζει τις προτάσεις του με επίθετα και λεπτομέρειες
  • Δεν κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη
  • Αρθρώνει σωστά σχεδόν όλους τους ήχους της γλώσσας
  • Επικοινωνεί εύκολα με παιδιά και ενήλικες
  • Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 900 έως 2000 ή και περισσότερες λέξεις

5 – 6 ετών

  • Κάνει ερωτήσεις με το «πώς»
  • Παράγει σωστά όλους τους φθόγγους και τα συμπλέγματά τους
  • Χρησιμοποιεί απλές και επαυξημένες προτάσεις
  • Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και αποστηθίζει ποιηματάκια
  • Αναγνωρίζει όλα τα χρώματα και σχήματα
  • Κατανοεί αντίθετες έννοιες
  • Ξεχωρίζει το πραγματικό από το φανταστικό σε μια ιστορία
  • Ξεκινά και διατηρεί το θέμα μιας συζήτησης
  • Το λεξιλόγιό του αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς

Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.

Πηγές :
1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη