ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Βρέφος
- Προσέχει όταν του μιλάτε
- Κλαίει ή ταράζεται με διάφορους θορύβους
0 – 7 μηνών
- Γυρίζει προς το μέρος σας όταν του μιλάτε
- Ανταποκρίνεται στη φωνή οικείων προσώπων
- Κατανοεί την αλλαγή του τόνου της φωνής του ενήλικα
- Γελάει
- Παράγει ήχους
- Αντιδρά σε ήχους
- Εντυπωσιάζεται από τα παιχνίδια που παράγουν ήχους
7 – 12 μηνών
- Αντιδρά στο άκουσμα του ονόματός του
- Παράγει μικρές επαναλαμβανόμενες συλλαβές
- Μιμείται διάφορους ήχους
- Χρησιμοποιεί την ομιλία για να τραβήξει την προσοχή σας
- Καταλαβαίνει λέξεις και απλές οδηγίες
1 – 2 ετών
- Παραλείπει κάποια αρχικά σύμφωνα και σχεδόν όλα τα τελικά
- Χρησιμοποιεί δύο λέξεις μαζί
- Ρωτάει με μία ή δύο λέξεις
- Καταλαβαίνει απλές και πιο σύνθετες οδηγίες
- Δείχνει μέρη του σώματος καθώς και εικόνες διάφορων αντικειμένων όταν του ζητηθεί
- Ακούει ευχάριστα παραμύθια και τραγούδια
- Συνδυάζει χειρονομίες και λόγο
- Λέει το όνομά του
- Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 50 έως 100 ή και περισσότερες λέξεις
2 – 3 ετών
- Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους
- Καταλαβαίνει και εξηγεί τη χρήση αντικειμένων
- Καταλαβαίνει τις έννοιες «ένα-πολλά»
- Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό
- Ο λόγος του γίνεται ολοένα και πιο κατανοητός
- Φτιάχνει προτασούλες 3 ή 4 λέξεων
- Ακολουθεί απλές εντολές και απαντά σε απλές ερωτήσεις
- Κάνει αρκετά γραμματικά λάθη
- Χρησιμοποιεί το λόγο για να εκφράσει τις ανάγκες του
- Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει έως 250 ή και περισσότερες λέξεις
3 – 4 ετών
- Φτιάχνει προτασούλες με 4 ή 5 λέξεις
- Καταλαβαίνει την λειτουργία των αντικειμένων
- Απαντά σε απλές ερωτήσεις (ποιος, πού, πότε, γιατί)
- Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα, σχήματα, ποσότητες και χρονικές έννοιες
- Κάνει λιγότερα γραμματικά λάθη
- Συμμετέχει σε συζητήσεις
- Αρθρώνει σωστά τα περισσότερα σύμφωνα και φωνήεντα της γλώσσας μας εκτός από τα /ρ/, /λ/, /θ/, /σ
- Αρχίζει να περιγράφει δραστηριότητες που έκανε κατά τη διάρκεια της ημέρας του
- Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 800 έως 1500 ή και περισσότερες λέξεις
4 – 5 ετών
- Φτιάχνει προτασούλες με 4 έως 8 λέξεις
- Ακούει σύντομες και απλές ιστορίες και κάνει ερωτήσεις σχετικά με αυτές
- Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις
- Ακολουθεί σύνθετες εντολές
- Περιγράφει την ημέρα του και τις εμπειρίες του
- Καταλαβαίνει σχεδόν όλα όσα λέγονται στο σπίτι, στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο
- Μπορεί να διηγηθεί ολοκληρωμένα μια ιστορία
- Εμπλουτίζει τις προτάσεις του με επίθετα και λεπτομέρειες
- Δεν κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη
- Αρθρώνει σωστά σχεδόν όλους τους ήχους της γλώσσας
- Επικοινωνεί εύκολα με παιδιά και ενήλικες
- Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 900 έως 2000 ή και περισσότερες λέξεις
5 – 6 ετών
- Κάνει ερωτήσεις με το «πώς»
- Παράγει σωστά όλους τους φθόγγους και τα συμπλέγματά τους
- Χρησιμοποιεί απλές και επαυξημένες προτάσεις
- Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και αποστηθίζει ποιηματάκια
- Αναγνωρίζει όλα τα χρώματα και σχήματα
- Κατανοεί αντίθετες έννοιες
- Ξεχωρίζει το πραγματικό από το φανταστικό σε μια ιστορία
- Ξεκινά και διατηρεί το θέμα μιας συζήτησης
- Το λεξιλόγιό του αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς
Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.
Πηγές :
1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη